O strachu z robotů, jejich dohledu a potřebných dovednostech pro úspěch na trhu práce jsme si povídali s Vítem Blažkem, výkonným manažerem robotizace B-3 v ČSOB.
Prosím, představte Vaši pozici v ČSOB a její náplň.
V bance jsem již sedm let a mám na starosti oblast robotické automatizace, tedy RPA. Začínal jsem jako první developer a postupem času jsem vytvořil tým lidí, kteří právě dokážou vytvářet pro banku RPA řešení. Aktuálně mám manažerskou pozici, která především spočívá ve sbírání nápadů k robotizaci a řízení týmu během její implementace.
Jak vnímají zaměstnanci ČSOB robotizaci?
V bance jsme s roboty začínali v roce 2017 a samozřejmě i tady měli lidé určitou obavu. Jednak to byla úplně nová technologie a jednak se strachovali o své pracovní místo. Bylo nutné velmi intenzivně o tom komunikovat, aby pochopili, že roboti jim vezmou jen tu rutinní a nudnou práci a naopak umožní lidem věnovat se komplexnějším úkolům a více trávit času se zákazníkem. Velmi rychle se však v praxi projevila pozitiva, například v účtárně nebo na back office, kde roboti přebírají stále opakující se práci a lidé se mohou věnovat něčemu více smysluplnému. Nyní je mentalita lidí taková, že sami hledají oblasti, které by mohli dělat roboti za ně…
Kdy jste začali spolupracovat s SDZP a na čem?
Bylo to zhruba před třemi lety, kdy roboti přibývali a bylo nutné najít řešení, jak nezahlcovat vývojáře provozem. Začali jsme tedy hledat partu lidí, kteří by hlídali jejich správnou funkci a kteří by také komunikovali se zákazníky. Tehdy měla banka dobrou zkušenost s jiným sociálním podnikem, který pomáhal v oddělení back office, a rozhodlo se, že nabídneme příležitost i jiným regionům jako vzdálenou spolupráci. A tehdy jsme narazili na SDZP družstvo a navrhli jsme spolupráci.
Na čem konkrétně a aktuálně pracují zaměstnanci SDZP u vás?
Zaměstnanci družstva jsou součástí mini týmu, který má v našem oddělení za úkol udržet roboty v provozu. Představte si robota jako brigádníka, který je v určitém útvaru a dělá rutinní úkoly. Občas se ale stane, že ten brigádník nefunguje tak, jak má, a proto potřebujeme lidi, kteří ho pohlídají. Mohou také předejít jeho chybovosti, například při zpomalení nebo v určitých případech ho podle stanovených postupů i opravit. Takových brigádníků dokáže jeden člověk ohlídat desítky. Kromě tohoto „hlídání“ zaměstnanci družstva komunikují také se zákazníky a občas jsou využiti i na úkoly, které nejsou přímo v jejich ranku.
Kolik takových robotů – brigádníků v bance funguje?
Je jich zhruba několik stovek, ale bereme jejich práci jako „dočasnou“. Každý robot je taktické řešení, které existuje pár let, než se celý proces integruje do firemních systémů.
Jak vnímáte začlenění lidí ze SDZP, i v režimu, kdy pracují „na dálku“?
Popravdě, před situací s covidovou pandemií jsme si to ve firmě nedokázali představit, protože osobní kontakt vnímáme jako velmi důležitý. Nicméně, lockdown vše změnil, začali jsme využívat home office a lidé si zvykli na online komunikaci, která funguje i při spolupráci s týmem SDZP. Co je ale nutné realizovat „na živo“, jsou prvotní zaškolení a seznámení s týmem. Poté samozřejmě probíhají ještě další workshopy i na dálku, ale alespoň ten start musí být klasicky s tím, že si lidé musejí poznat, přeci jen nejsme stroje. 🙂
Projevuje se při práci zdravotní hendikep našich zaměstnanců?
Zdravotní hendikep téměř nevnímám, často není patrný. Co ale obecně vnímám vždy, je absence základních digitálních kompetencí, schopnost komunikovat a být pečlivý. To jsou tři věci, které jsou při práci naprostou nutností, vše ostatní se lze naučit. Jako samozřejmost vnímám, že je nutné k lidem přistupovat s trpělivostí, empatií a respektem.
Jak hodnotíte spolupráci s SDZP?
Je to výborná spolupráce! Pokaždé, když něco potřebujeme, tak nám Martin Penc vyjde vstříc a můžeme se spolehnout. Navíc je zde malá fluktuace, která nám usnadňuje práci i při zaškolování, a oceňuji také otevřenou komunikaci. Jako bonus je pak pocit „nové energie“ a také vděku za tu příležitost spolupráce, což nás moc těší.
Co je podle vás důležité pro úspěch na aktuálním trhu práce? Máte doporučení pro ty, kteří chtějí uspět?
Jako nejdůležitější vnímám mít vůli učit se novým věcem, obecný IT přehled a respekt k ostatním.